Ako vybrať rotoped

Dnešný trh ponúka bohatý výber možností, ako si zacvičiť v pohodlí domova. Jedným z prístrojov, ktoré si môžete zakúpiť, je aj rotoped. Precvičíte si na ňom svaly na nohách. Vďaka cvičeniu na rotopede si nie len zlepšíte kondíciu ale tiež podporíte správne fungovanie obehového systému.

Jednotlivé rotopedy sa od seba odlišujú viacerými parametrami. Aby ste medzi nimi našli taký, ktorý bude vyhovovať presne vašim požiadavkám, mali by ste porovnať nosnosť a možnosti nastavenia sedadla aj riadidiel. Dôležité je tiež prevedenie konštrukcie, hmotnosť zotrvačníka a typ brzdného systému. Okrem toho sa informujte o tom, aké funkcie rotopedy ponúkajú a akým spôsobom sa na vybranom modeli nastavuje úroveň záťaže.

Rotoped alebo cyklotrenažér?

Pred tým, ako sa budeme venovať samotnému výberu, vám vysvetlíme, aký je rozdiel medzi rotopedom a cyklotrenažérom. Tieto dva pojmy sa v praxi často zamieňajú, rozdiel je však veľmi jednoduchý. Kým na rotopede cvičíte vo vzpriamenej polohe, cyklotrenažér napodobňuje jazdu na bicykli aj v štýle posedu. Cyklotrenažér je určený pre amatérskych aj profesionálnych cyklistov, ktorí sa chcú venovať cyklistike aj v daždivom počasí. Viac o tomto prístroji sa dozviete v samostatnom článku Ako vybrať cyklotrenažér.

Rotoped je naproti tomu určený pre nižšiu záťaž. Cvičenie na tomto prístroji bude vhodné pre začiatočníkov, ktorí preferujú ľahší tréning. Je vhodný tiež pre ľudí vyššej váhy, ktorí chcú prostredníctvom cvičenia zlepšiť kondíciu a začať chudnúť. Keďže pri cvičení nedochádza k zaťažovaniu krčnej a bedrovej chrbtice, môžu na ňom cvičiť aj ľudia s problémami pohybového aparátu.

vyberomat sk exercise bike
vyberomat sk exercise bike

Typy rotopedov

Rotopedy delíme na tri typy v závislosti od typu kolesa.

Rotopedy so vzpriameným kolesom

Tento typ je v súčasnosti najpredávanejším. Jeho výhodou je nízka cena a menšie rozmery. Takýto rotoped je vhodný pre každého, kto práve začína cvičiť. Využijete ho ako prostriedok pre zvýšenie kondície a spevnenie svalstva.

Rotopedy so spinningovým kolesom

Cvičenie na tomto type rotopedu je namáhavejšie a dochádza k zaťažovaniu viacerých svalových partií. Preto je obľúbený najmä u tých, ktorí to s cvičením myslia vážne a chcú zvyšovať svoju kondíciu. Je tiež vhodný pre cyklistov ako náhrada tréningu v zimných mesiacoch. Čo sa skladnosti týka, jeho rozmery sú porovnateľné s predchádzajúcim typom. Rozdielom je však vyššia cena.

Rotopedy s ležatým kolesom

Tento typ môžete nájsť aj pod názvom ležatý rotoped alebo recumbent. Vďaka polohe, v ktorej vôbec nezaťažujete chrbát, sú rotopedy s ležatým kolesom vhodné na rehabilitáciu alebo zotavovanie po zraneniach. Využijú ich tiež začiatočníci. Nevýhodami sú väčšie rozmery, vyššia cena a nižšia efektivita cvičenia.

Parametre výberu

vyberomat sk exercise bike
vyberomat sk exercise bike

Konkrétny typ rotopedu, ktorý si vyberiete, bude závisieť od mnohých parametrov. Postupne vás s nimi oboznámime.

Kto bude na rotopede cvičiť

Základnou otázkou je, kto bude na rotopede cvičiť. Podľa tohto kritéria vyberiete typ rotopedu, požiadavky na výšku používateľa a nosnosť prístroja.

Výška

Na rotopede sa dá nastaviť výška sedadla aj riadidiel. Jednotlivé modely sú však určené pre inú výšku používateľov. Pri kúpe sa preto informujte v akom rozpätí sa bude dať rotoped používať.

Nosnosť

Dôležitým údajom je nosnosť rotopedu. Tá by mala vyhovovať váhe cvičiaceho. Na trhu nájdete modely s nosnosťou od 80 do 180 kg. Vopred myslite na to, že rotoped nie je vhodné permanentne zaťažovať váhou na hranici jeho nosnosti. Mohli by ste tým zvýšiť mieru jeho opotrebenia a skrátiť životnosť. Odporúčame vám preto zakúpiť model s nosnosťou o 20 % vyššou ako je váha cvičiaceho.

Kvalita konštrukcie

Konštrukcia rotopedu sa skladá z viacerých častí. Nosná časť, teda rám rotopedu sa vyrába z ocele. Pri jednotlivých modeloch sa môže líšiť svojou hrúbkou. Čím tenší je rám, tým je nižšia aj nosnosť rotopedu. Tenší rám tiež môže znamenať nižšiu stabilitu.

Sedlo

Tvar sedla rotopedu sa líši v závislosti od jeho typu. Vzpriamené rotopedy majú širšie sedadlo, spinningové o niečo užšie. Je to preto, že pri cvičení sedíte v inej polohe. Ležatý rotoped býva vybavený pohodlným sedadlom, na ktorom sa môžete aj oprieť.

Sedadlo na rotopede by malo byť pohodlné a dostatočne mäkké. Vhodné sú preto sedadlá s gélovou výstužou. Dôležitá je tiež možnosť nastavenia jeho výšky. Pri drahších modeloch sa môžete stretnúť s možnosťou nastavenia aj v smere k riadidlám a od nich.

Riadidlá

Aj riadidlá je na väčšine rotopedov možné nastaviť. Možnosť nastavenia je dôležitá z hľadiska správnej polohy pri cvičení. Pri nastavovaní myslite na to, že nie je vhodné, aby ste sa o riadidlá príliš opierali. Boli by ste tak priveľmi zhrbení, čo by nepriaznivo pôsobilo na váš chrbát. Je lepšie, ak sú riadidlá dostatočne vysoko a vy pri cvičení zaťažujete najmä nohy.

Pedále

Pedále rotopedu sa ponášajú na pedále bicykla. Výhodou je, ak sú vybavené popruhom pre lepšie uchytenie nôh. Na rotopedoch so spinningovým kolesom sa využívajú aj nášľapy, ktoré však pasujú len na špeciálne topánky. Nášľapy sú preto vhodné najmä na pravidelný tréning pre profesionálov.

Pri kúpe porovnajte tiež materiál pedálov. Vyššiu výdrž majú pedále z kovu. Plastové pedále sú vhodné len na občasné cvičenie.

Hmotnosť zotrvačníka

Hmotnosť zotrvačníka vplýva na plynulosť jazdy a možnosť nastavenia záťaže pri cvičení. Čím je zotrvačník ťažší, tým plynulejší má rotoped chod. Ak chcete nastavovať záťaž pri šliapaní, vhodné sú zotrvačníky s hmotnosťou od 5 kg. Pri tejto hmotnosti dosiahnete nízku záťaž. Pre strednú záťaž sú vhodné zotrvačníky od 6 do 9 kg. Pre profesionálne cvičenie sa odporúča až 9 kg a viac.

Rotopedy môžu mať zotrvačníky dvoch typov:

  • S voľnobehom — keď prestanete šliapať, zotrvačník sa bude ďalej točiť.
  • Bez voľnobehu — nedá sa ihneď zastaviť šliapanie. Pedále sa točia, až pokiaľ sa nezastaví aj zotrvačník.

Typ brzdného systému

Rotopedy sa líšia tiež typom brzdného systému. Môže byť:

  • Magnetický — má dlhú životnosť a je tichý. Pracuje na princípe priblíženia magnetu k zotrvačníku.
  • Indukčný — je o niečo kvalitnejší ako magnetický. Pracuje na princípe elektromagnetu a dobre funguje aj pri vysokých rýchlostiach.
  • Čeľusťový — má kratšiu životnosť a je hlučnejší. Vyzerá ako brzdy na bicykli.
  • Páskový — je to najhlučnejší systém, ktorý nájdete na najlacnejších modeloch.

Ovládanie záťaže

Záťaž pri cvičení môžete ovládať mechanicky alebo elektronicky. Mechanické ovládanie umožňuje nastaviť záťaž pomocou tlačidiel. Elektronické ovládanie je možné priamo na rotopede alebo prostredníctvom mobilného telefónu. Typy s možnosťou elektronického ovládania sa nazývajú tiež ergometre.

Napájanie

Jednotlivé modely sa líšia okrem toho spôsobom napájania. Môžete si vybrať napájanie zo siete alebo napájanie pomocou akumulátora.

Napájanie zo siete je lacnejší spôsob. Musíte však počítať s nutnosťou cvičenia v blízkosti zásuvky. Akumulátor vám umožní postaviť rotoped kamkoľvek. Nevýhodou je nutnosť dokupovania nových akumulátorov.

Funkcie rotopedov

Pri cvičení iste oceníte viacero užitočných funkcií, ktoré rotopedy ponúkajú. Najčastejšie sa môžete stretnúť s nasledovnými:

Meranie kalórií — táto funkcia poslúži každému, kto chce pomocou cvičenia zhodiť nadbytočné kilá. Dozviete sa tak, koľko energie ste zo seba vydali.

Meranie vzdialenosti — rotoped vám vďaka tejto funkcii prezradí, koľko kilometrov ste prešli.

Meranie rýchlosti — dozviete sa, akou rýchlosťou sa pohybujete.

Snímač tepovej frekvencie — monitoruje tep prostredníctvom snímačov na riadidlách. Ak vyžadujete dokonalú presnosť, vyberajte model s hrudným pásom, ktorý sa dá umiestniť na hrudník.

Prepojenie s tabletom alebo smartfónom — napojenie na tablet či smartfón vám umožní využívať aplikácie, ktoré vám poskytnú komplexný prehľad o tréningu. Prehľad je zobrazovaný pomocou grafov. Niektoré rotopedy sa pomocou tohto prepojenia aj ovládajú. Budete si tak môcť napríklad nastaviť reálnu trasu z Google maps, po ktorej sa budete bicyklovať.

Tipy na záver

Rotoped výborne poslúži každému, kto má záujem začať pracovať na svojej kondícii. Môžete si vybrať typ vhodný najmä pre začiatočníkov, ľudí s problémami pohybového aparátu ale aj pre tých, ktorí to s pravidelným cvičením myslia vážne. Konkrétny model ďalej vyberajte podľa výšky a hmotnosti cvičiaceho. Porovnajte tiež prevedenie konštrukcie, typ brzdného systému, spôsob nastavenia záťaže a hmotnosť zotrvačníka.

Pre lepšiu mobilitu sú niektoré modely vybavené prídavnými kolieskami. Tie sú dôležité, ak budete rotoped pred a pocvičení premiestňovať. Výhodou sú tiež nastaviteľné nožičky na vyrovnanie polohy rotopedu na nerovnej podlahe. Rozdiely sú aj v dizajne a materiáloch. Lacnejšie modely majú mnoho súčastí z plastu. Ak chcete na tomto prístroji cvičiť pravidelne, vhodnejším materiálom je kov. Ten vďaka svojej pevnosti vydrží vyššiu záťaž a má dlhšiu životnosť.

Vložiť komentár