Ako vybrať podložku na cvičenie

Rýchla voľba


Ceníme si váš čas a tak sme pripravili hneď na úvod 3 možnosti z ktorých si vyberie každý, kto nemá čas čítať detailné informácie a odborné termíny

vyberomat sk sissel podlozka z pvc
vyberomat sk sissel podlozka z pvc

Najlacnejšia možnosť

vyberomat sk sharp shape podlozka z korku
vyberomat sk sharp shape podlozka z korku

Rozumná voľba

vyberomat sk sharp shape round yoga mat meditation
vyberomat sk sharp shape round yoga mat meditation

Najvyššia kvalita

Keď sa človek rozhodne cvičiť, časom zistí, že k tomu bude potrebovať aj kvalitné vybavenie. Podložka na cvičenie je jednou vecou zo základnej výbavy. Či už si plánujete kúpiť vašu prvú alebo zvažujete kúpu novej a lepšej, vášmu rozhodnutiu by mal predchádzať výber na základe rôznych kritérií. Podložku na cvičenie nevyberajte len podľa vzhľadu a ceny. Zamerajte sa hlavne na jej materiál a rozmery. Dôležité je taktiež zvážiť aký typ cvičenia na nej budete vykonávať a kde a na akom povrchu cvičíte. Dokonca je pri výbere odporúčané zohľadniť aj typ vašej postavy.

Všetky parametre, na ktoré je potrebné sa pri výbere sústrediť, sme vám spísali a rozobrali v nasledujúcom článku.

Čo si vybrať?

Pripravili sme si pre vás zopár tipov na výhodné podložky na cvičenie.

NázovKladyZáporyOrientačná cenaKde kúpiť?
Sharp Shape podložka z juty – ľahkosť
– pevnosť
– vhodná aj na von
– protišmyková 
– kratší rozmer27,90 €Zobraziť ponuku
Sissel podložka z PVC – dobrá cena
– jednoduchá údržba
– rozmery
– šmýka sa25,90 €Zobraziť ponuku
SKLZ Trainer Mat – obrázky s cvikmi
– odolnosť
– rozmery
– šírka
– nenašli sme39,90 €Zobraziť ponuku
Sharp Shape podložka z korku – vyrobené z prírodného korku
– ľahkosť
– mäkkosť
– protišmyková
– menšia hrúbka49,90 €Zobraziť ponuku
Sharp Shape Round yoga mat Meditation – jednoduchá údržba
– protišmyková
– ľahkosť
– pevnosť
– vysoká cena
– vhodná len na jógu a meditáciu
76,90 €Zobraziť ponuku
vyberomat cz joga podlozka sharp shape juta yoga mat purple

Sharp Shape podložka z juty

Táto podložka je vyrobená z prírodného materiálu, juty. Je veľmi ľahká a pritom pevná, takže sa hodí hlavne na von. Hravo priľne ku každému povrchu, nebude sa šmýkať a zaistí vám stabilitu počas celého cvičenia. Je odolná voči potu a vode. Jej rozmery sú 173 cm na dĺžku a 63 cm na šírku. Je hrubá 0,5 cm.


vyberomat cz uoccupogl ac sx

Sissel podložka z PVC

Ide o podložku z umelých, ale recyklovaných PVC materiálov. Je vyrábaná bez použitia ftalátu či latexu. Veľmi ľahko sa čistí a udržuje. Napriek svojej nízkej cene má dobré vlastnosti. Je protišmyková a ľahučká. Jej rozmery sú 180 cm na dĺžku a 60 cm na šírku. Je hrubá 0,4 cm. Nájdete ju v červenom a modrom prevedení.


vyberomat cz trainermat product

SKLZ podložka z gumy

Výrazne odolná gumová podložka s dlhou životnosťou. Na jej povrchu je vyobrazených 21 konkrétnych cvikov, ktoré sú inšpiráciou k tréningu. Slúžia na ponaťahovanie celého tela. Jej dĺžka je 183 cm a šírka 61 cm. Jej hrúbka je 0,5 cm.


vyberomat cz bafacedccbeec

Sharp Shape podložka z korku

Podložka je vyrobená z prírodného korku. Jej spodná vrstva je z prírodnej gumy, vďaka ktorej sa nešmýka. Oba použité materiály sú netoxické. Je ľahká a mäkká. Jej údržba je jednoduchá. Stačí ju utrieť mokrou handričkou s mydlovou vodou a nechať uschnúť na vzduchu. Je dlhá 183 cm a široká 61 cm. Jej hrúbka je 3,5 cm. Je vhodná aj pre vyššie postavy.


vyberomat sk sharp shape round yoga mat meditation
vyberomat sk sharp shape round yoga mat meditation

Sharp Shape podložka z mikrovlákna

Podložka má netypický guľatý tvar. Je určená hlavne na cvičenie jógy a meditáciu. Je vyrobená z mikrovlákna, ktoré dobre odsáva pot. Vďaka tomu sa na nej nešmyknete. Využijete ju napríklad na cvičenie hot jógy vo veľkom teple. Údržba je jednoduchá, povrch je dobre umývateľný. Jej priemer dosahuje hodnotu 140 cm a je hrubá 3 cm. Nájdete ju v piatich možných dizajnových prevedeniach.

Materiály podložiek

Podložky na cvičenie sa vyrábajú z množstva rôznych materiálov, ako prírodných, tak aj umelých. Použitý materiál sa často odráža na ich cene. Umelý materiál je komfortnejší a cenovo dostupnejší. Najlacnejšie, ale taktiež ja málo kvalitné podložky sa vyrábajú z klasického PVC. Ak sa rozhodnete, že chcete PVC, vyberte si recyklovateľné PVC materiály, ktoré sú šetrnejšie k prírode. Najlepšie sú samozrejme podložky z čisto prírodných materiálov, ktoré vydržia omnoho dlhšie. Nepoškodzujú životné prostredie a poskytujú maximálnu kvalitu. Nanešťastie sú cenovo nedostupnejšie.

Podložky sú všeobecne vyrábané skôr z mäkkých materiálov, aby dokázali tlmiť nárazy pri cvičení a aby boli príjemné pri rôznych polohách. Existujú aj podložky z tvrdších a hrubších materiálov, ktoré sú vhodné hlavne do vonkajších podmienok. Niektoré, hlavne tie drahšie, z prírodných materiálov, dobre sajú pot (aby sa vám behom potenia na nich nešmýkalo).

Podložky z plastu (PVC, TPE, PER) — ide o lacnejší typ podložiek. Sú ľahké a skladné. Sú univerzálne, hodia sa na všetky typy cvičenia. Nevyžadujú veľkú starostlivosť, stačí ich utrieť a nechať vysušiť. Neabsorbujú však toľko vlhkosti, a tak sa vám môžu pri väčšom potení šmýkať. Nie sú tak kvalitné, po čase sa môžu začať drobiť.

Podložky z ekologických materiálov (juta, kaučuk, korok) — dobre absorbujú vlhkosť, behom potenia sa nijak nekĺžu. Sú drahšie a niektoré vyžadujú väčšiu starostlivosť (mali by ste ich vetrať a rozhodne ich nedávajte do práčky). Sú vhodné hlavne na cvičenie jógy. Môžu byť pevnejšie a ťažšie. Poskytujú vysokú výdrž a kvalitu.

vyberomat cz podložka na cvičenie

Jutové podložky

Ide o podložky z prírodného materiálu, zloženého z juty a prírodnej gumy. Je to tvrdší a odolnejší materiál. Vďaka tomu sú vhodné hlavne na cvičenie v exteriérových podmienkach. Spodná časť podložiek býva gumová, čo vytvára dobrú priľnavosť k povrchu. Podložky nie sú veľmi vhodné pre tých, ktorý majú radi mäkšie povrchy alebo potrebujú tlmiť nárazy pri dopadoch počas cvičenia. Neodporúčajú sa ani na použitie pri výrazne dynamických druhoch cvičenia. Poskytujú vysokú kvalitu a bezproblémovú údržbu. Tento materiál môžete dokonca prať v práčke. Jutové podložky patria medzi drahšie typy podložiek na cvičenie.

Korkové podložky

Korkové podložky sa vyrábajú z prírodného korkového dubu. Podložky sú veľmi ľahké a patria medzi mäkšie typy, ktoré ľahko tlmia dopady. Dobre absorbujú pot, a preto sa na nich nebudete kĺzať. Zároveň sa dobre prispôsobia každej podlahe či povrchu, čím vám zaistia stabilitu. Sú vhodné skôr na pokojnejšie a málo dynamické cvičenia. Poskytujú vysokú kvalitu a odolnosť. Taktiež však patria medzi drahšie typy podložiek. Sú šetrné k prírode, pretože korok je bezproblémovo rozložiteľný materiál.

Kaučukové podložky

Sú vyrobené z kaučuku, teda z prírodnej gumy. Ide o kvalitný a nešmykľavý materiál, ktorý sa prispôsobí každému povrchu. Sú ľahké a mäkké. Dobre absorbujú pot, preto sa na nich nebudete kĺzať. Tento materiál sa jednoducho udržuje, stačí ho utrieť handričkou namočenou v mydlovej vode a nechať usušiť na vzduchu. Zároveň to je odolný a trvanlivý materiál, ktorý je 100% rozložiteľný. Podložky z kaučuku sú vhodné na cvičenie jógy, predovšetkým na dynamické lekcie.

Podložky z mikrovlákna

Mikrovlákno je vysoko kvalitný a odolný materiál. Je ekologický a v prírode rozložiteľný. Tento typ podložiek zaisťuje vysokú priedušnosť a nešmýkavosť aj počas vysokej vlhkosti či potenia. Podložky sú preto vhodné napríklad na cvičenie jógy, hlavne na hot jógu. Takéto podložky sú väčšinou doplnené o gumu zo spodnej strany. Hodia sa skôr na dynamické cvičenie. Nijak sa netrhajú a neobsahujú umelé farbivá.

Hypoalergénne podložky

Na trhu narazíte aj na špeciálny typ podložiek, ktoré sú vyrobené z antialergénnych materiálov. Pri výbere sa zamerajte na obsah látok a farbív, ktoré boli pri výrobe použité. Vyhnite sa škodlivým AZO farbivám. Počítajte s tým, že čím lacnejšia je podložka, tým viac sa pri jej výrobe šetrilo.

Povrch podložiek

Pre niektorých ľudí je dôležitý aj povrch podložky. Ten je podstatný hlavne z hľadiska priľnavosti k povrchu, na ktorom sa podložka bude nachádzať. Vyhovujúci povrch je dôležitý aj na zabezpečenie osobného komfortu. Na výber máte dva typy – drsnejšiu a hladšiu štruktúru. Drsnejší povrch sa odporúča pokiaľ sa počas cvičenia dostávate do rôznych náročnejších polôh. Hladšiu štruktúru povrchu oceníte behom pomalších a nenáročnejších cvičení. Povrch však nie je vôbec tak podstatný ako výber správneho materiálu.

Rozmery podložiek

Podložky na cvičenie majú štandardne šírku 60 cm. Na trhu však bez väčších problémov nájdete aj podložky so šírkou 70 cm. Niektoré špeciálne podložky majú dokonca 80 cm na šírku. Počítajte však s tým, že čím širšia podložka je, tým viac miesta pri zrolovaní zaberie. Dĺžka podložiek je taktiež rôzna, väčšinou sa však pohybuje v rozmedzí 170 – 180 cm. Na trhu samozrejme nájdete aj predĺžené podložky, väčšinou v sekcii podložiek na jógu. Označujú sa ,,long“ a dosahujú dĺžku nad 200 cm. Špecifické sú aj kruhové podložky. Mávajú priemer okolo 140 cm a sú určené skôr na jógu.

vyberomat cz podložka na cvičenie

Hrúbka podložiek

Podložky sa vyrábajú v rôznych hrúbkach. Stretnúť sa môžete s tenkými, stredne silnými a silnejšími. Pri rozhodovaní sa, ktorú hrúbku zvoliť, vám poradia tieto parametre:

  • 5-6 cm — výrazne mäkká podložka, ktorá vám zaistí maximálne pohodlie. Hodí sa skôr na pomalé cviky s dlhou výdržou. Je väčšia a nie je veľmi skladná, preto sa neodporúča ju prenášať.
  • 3-4 cm — tento typ podložky vám zaistí dostatok komfortu. Je silnejšia a zvládne pády, tvrdé dopady a intenzívnejšie cvičenie. Nebude vám zima na nohy. Určite bude vhodná aj na cvičenie v exteriérových podmienkach a na rôznych povrchoch. Počítajte však s tým, že je tiež ťažšia a bude sa horšie prenášať.
  • 2 cm — toto je zlatá stredná cesta, pokiaľ neviete, akú hrúbku zvoliť. Je kombináciou cestovnej a klasickej podložky na cvičenie. Nebudete mať problém ju zrolovať, poskladať ani vziať kamkoľvek na cesty.
  • 1 cm — táto hrúbka je ideálna na cesty. Bez problémov ju zrolujete do malého rozmeru a zbalíte do batohu alebo príručnej tašky. Takmer nič neváži a ľahko sa vám ponesie. Je vhodná aj ako podkladová podložka počas cvičenia vo vonkajších podmienkach alebo na tvrdšom podklade. Naopak je nevhodná pre tých, ktorí majú problémy s kĺbmi.

Počas rozhodovania o hrúbke podložky myslite aj na váš zdravotný stav. Nezabudnite zvážiť aj tvrdosť podložky. Pokiaľ máte problémy s pohybovým aparátom a kĺbmi, zvoľte radšej hrubšiu a mäkšiu podložku. Tá bude pekne tlmiť všetky pády a dopady, aby vám zaistila čo najväčší komfort. Ak ste však zdravý a kĺby vám nespôsobujú starosti, zvoľte radšej tvrdší materiál podložky. Mäkká podložka z pamäťovej peny by vám cvičenie len sťažovala.

Hmotnosť osoby

Pri výbere správnej podložky na cvičenie by ste mali brať do úvahy aj typ vašej postavy. Štíhle osoby by mali voliť mäkšie podložky. Naopak ťažšie a silnejšie osoby by mali siahnuť po tenšej podložke, v rozmedzí 3 – 4 cm, z pevnejšieho materiálu. Riaďte sa však aj vašou zdatnosťou a tým čo vaše kĺby znesú. Pokiaľ vás počas cvičenia bolia kolená, kúpte si hrubšiu a mäkšiu podložku.

Jak vybrat podložku na cvičení | Fitness #5 - Alza Tube

Vonku či vnútri

Väčšina podložiek je vhodná na cvičenie v interiéri aj exteriéri. Ak cvičíte prevažne vonku, vyberte si radšej špecifický, na to určený materiál. Všeobecne sa na cvičenie vonku odporúčajú hrubšie podložky, aby zakryli nerovnosti na podklade. Taktiež je potrebné myslieť na to, že vonku sa podložky rýchlejšie opotrebúvajú a špinia. Vhodné je si k vašej podložke dokúpiť ešte jednu, lacnú, ktorú vám nebude ľúto časom zničiť. Obľúbeným materiálom na podložky určené na používanie v exteriéri je juta a kaučuk.

vyberomat cz podložka na cvičenie

Výber podľa typu cvičenia

Preťahovanie a pilates — ide o cviky s dlhšou výdržou a pomalým striedaním polôh. Vhodné sú dlhšie a hrubšie (viac ako 1 cm) podložky z mäkšieho materiálu. Čím bude podložka dlhšia, tým vám zaistí lepšiu stabilitu.

Aerobik a dynamické cviky je jasné, že ide o svižné a rýchlo sa striedajúce cviky, preto je dôležité, aby mala podložka protišmykovú úpravu. Potrebná je aj dostatočná hrúbka a tvrdosť, aby podložka zvládla tlmiť dopady a čo najviac šetrila vaše kĺby.

Jóga pre tento typ cvičenia existujú špeciálne podložky na jógu. Dôležité je, aby boli dostatočne pevné (určite nie mäkké) a mali protišmykovú úpravu, aby ste mali zabezpečenú stabilitu pri všetkých cvikoch. Mali by byť dlhé, ideálne o niečo dlhšie ako výška vašej postavy, aby ste si mohli pohodlne ľahnúť.

Údržba podložiek

O podložku, tak ako o všetky veci je potrebné sa aj náležite starať. Vždy umývajte a ošetrujte podložku podľa priloženého návodu. Každý materiál podložky má svoje špecifické potreby. Niektoré materiály sú bezproblémovo umývateľné, stačí ich utrieť handričkou namočenou v mydlovej vode a nechať uschnúť na vzduchu. Existujú aj materiály, ktoré môžete dokonca aj prať. Potom sú tu tie, ktoré vyžadujú väčšiu pozornosť a starostlivosť so šetrnými čistiacimi prostriedkami. Každú podložku však po cvičení utrite od potu a nechajte vysušiť. Vyhnite sa rolovaniu podložky bezprostredne po cvičení, aby sa vám v nej nemnožili baktérie a zápachy. Pokiaľ máte pocit, že vaša podložka začína smrdieť, poriadne ju vyčistite a zaveste sušiť von na slnko a čerstvý vzduch.

Záver

V článku sme zhrnuli tie najdôležitejšie parametre, ktorými by ste sa mali riadiť, aby ste si vybrali tu najlepšiu podložku na cvičenie podľa vlastných potrieb. Možno sa primárne riadite cenou a dizajnom, ale pamätajte, že ani najdrahšia podložka nemusí byť tá najlepšia. Vždy sa riaďte tým, čo potrebujete. Vyberte si pre seba vhodný materiál, rozmery, ale aj hrúbku podložky. Nezabudnite zohľadniť aj typ vykonávaného cvičenia a to, či cvičíte vnútri alebo vonku. V neposlednom rade si pozrite, akú starostlivosť bude vaša podložka potrebovať. Keď všetko zvážite, môžete sa zamerať na dizajn a ceny jednotlivých značiek. So správne vybranou podložkou si cvičenie budete užívať.

Pokiaľ plánujete podložku prenášať, napríklad na lekcie jógy, bude sa vám hodiť aj vak na podložku. Doň si ľahko zbalíte podložku, či ďalšie príslušenstvo, ako topánky, oblečenie a fľašu s vodou.

Ako vybrať športové hodinky

Ako vybrať rotoped

Ako vybrať bežecký pás

Vložiť komentár

Pin It on Pinterest